Az Orient Expressz útvonalán halad Párizstól Isztambulig a kerékpáros teljesítménytúrája. A 2006-os túra július 30.-án startolt. Szanyi Gergő ezúttal szervezőként vesz részt a mezőnyben. A tervek szerint az oldal hetente frissül.
Felszerelés

Az Orient túrán többnyire az afrikai expedíción bevált, az onnan megmaradt felszerelésemet használom. Ismételt köszönet illeti eszköztámogatóimat!
Kerékpár
Ultrakönny? versenygép? Felejtsd el!

A kerékpár összeállításával kapcsolatban már a regisztráció után hasznos tanácsokat kaptam a szervez?kt?l. Persze ezek több tekintetben megegyeztek saját, korábbi elképzelésemmel is. A megbízható króm-molibdén acélváz ma már ritka a kerékpárboltokban, mégis egy még forgalmazott modell, egy vadiúj Magellan Crux Antique váz lehetett az expedíciós gép alapja. Klasszikus geometriája, számos csomagtartó és kulacstartó szem miatt alkalmasnak t?nik a feladatra.

Az egyéb alkatrészeket tekintve a jól bevált régi darabokat részesítettem el?nyben. Kerekeim Mavic 117 SUP Ceramic felnikb?l és DT Hügi Sport kerékagyakból állnak 2 mm-es DT küll?kkel, réz küll?anyákkal f?zve.

A váltó, az átdobó 1993-as Shimano XT, a fogaskeréksor 8-as XT, a hajtóm? és a lánctányérok a '93-as XTR szériából kerültek ki. A fékek sem hidraulikus tárcsafékek, hanem '99-es Shimano XT V-fékek, XT fékkarokkal.

Kerékpáros kiegészít?k

A bringára került még egy alumínium csomagtartó, amely használaton kívül lapra hajtható, és egy közepes méret? félkemény doboz is a napi kellékek, szerszámok megfelel? tárolására. A két kulacstartó, még a vizes hátizsák mellett is szükséges, mivel el?írás, hogy csak négyliternyi folyadéknak elegend? tárolókapacitással lehet reggelente rajthoz állni.

SPD, vagy nem SPD? Én már tíz éve patentpedált használok, de a szervez?k tanácsára most egy olyan modellt választottam, ami szükség esetén hétköznapi lábbelivel is hajtható.

Az egymástól nagyon eltér? útviszonyok miatt több készlet gumiabronccsal szerelkeztem fel. Az aszfaltozott részeken 1.1-es WTB slick, a terepszakaszokon 2.1-es Nanoraptor-t szerelek a kerekekre. A terepküls?be Flat-Away kevláros defektgátló szalagot ragasztok majd.

Tartalék alkatrészek, szerszámok

Négy hónap nem sok id? egy kerékpár életében. De figyelembe véve, hogy négy hónap alatt 12000 kilométert kell teljesítenie, már sokkal többnek t?nik. Afrikában majd minden eshet?ségre fel kell készülni. Az alkatrész-utánpótlásról jó el?re, magunknak kell gondoskodnunk. Gyakorlatilag az utolsó csavarig, minden alkatrésznek van egy, vagy több "tartalékos" párja.

Különösen igaz ez az er?átviteli rendszer kopó elemeire, és a fékrendszerre. Öt garnitúra lánc, több fogaskeréksor, tizenkét pár fékbetét, húsz töml? vár készenlétben. Éppúgy az önellátásra való felkészülés kell jellemezze szerszámparkunkat is. Míg otthon csak leugrunk a sarki bringaboltba, és megkérjük a szerel?t a szükséges beállításra, alkatrészcserére, úgy itt akár sokszáz kilométeres körzetben nem akad segítségünk. A kerékpár összes alkatrészét meg kell tudnunk javítani, ki kell tudnunk cserélni.
Biciklivel az Orient Expressz nyomában - Szanyi Gergő © 2006