Az Afrikát hosszában átszelő Tour d' Afrique a világ leghosszabb kerékpáros teljesítménytúrája. A 2006-os túra január 14-én startolt. Szanyi Gergő személyében idén, a túra történetében először, magyar résztvevő is van a közel negyvenfős mezőnyben. A tervek szerint az oldal hetente frissül a négyhónapos túra alatt.
     Aktuális pozíció
A GTS-Datanet műholdas kommunikációs eszközének segítségével.
Kerékpár
Ultrakönny? versenygép? Felejtsd el!

A kerékpár összeállításával kapcsolatban már a regisztráció után hasznos tanácsokat kaptam a szervez?kt?l. Persze ezek több tekintetben megegyeztek saját, korábbi elképzelésemmel is. A megbízható króm-molibdén acélváz ma már ritka a kerékpárboltokban, mégis egy még forgalmazott modell, egy vadiúj Magellan Crux Antique váz lehetett az expedíciós gép alapja. Klasszikus geometriája, számos csomagtartó és kulacstartó szem miatt alkalmasnak t?nik a feladatra.

Az egyéb alkatrészeket tekintve a jól bevált régi darabokat részesítettem el?nyben. Kerekeim Mavic 117 SUP Ceramic felnikb?l és DT Hügi Sport kerékagyakból állnak 2 mm-es DT küll?kkel, réz küll?anyákkal f?zve.

A váltó, az átdobó 1993-as Shimano XT, a fogaskeréksor 8-as XT, a hajtóm? és a lánctányérok a '93-as XTR szériából kerültek ki. A fékek sem hidraulikus tárcsafékek, hanem '99-es Shimano XT V-fékek, XT fékkarokkal.

Kerékpáros kiegészít?k

A bringára került még egy alumínium csomagtartó, amely használaton kívül lapra hajtható, és egy közepes méret? félkemény doboz is a napi kellékek, szerszámok megfelel? tárolására. A két kulacstartó, még a vizes hátizsák mellett is szükséges, mivel el?írás, hogy csak négyliternyi folyadéknak elegend? tárolókapacitással lehet reggelente rajthoz állni.

SPD, vagy nem SPD? Én már tíz éve patentpedált használok, de a szervez?k tanácsára most egy olyan modellt választottam, ami szükség esetén hétköznapi lábbelivel is hajtható.

Az egymástól nagyon eltér? útviszonyok miatt több készlet gumiabronccsal szerelkeztem fel. Az aszfaltozott részeken 1.1-es WTB slick, a terepszakaszokon 2.1-es Nanoraptor-t szerelek a kerekekre. A terepküls?be Flat-Away kevláros defektgátló szalagot ragasztok majd.

Tartalék alkatrészek, szerszámok

Négy hónap nem sok id? egy kerékpár életében. De figyelembe véve, hogy négy hónap alatt 12000 kilométert kell teljesítenie, már sokkal többnek t?nik. Afrikában majd minden eshet?ségre fel kell készülni. Az alkatrész-utánpótlásról jó el?re, magunknak kell gondoskodnunk. Gyakorlatilag az utolsó csavarig, minden alkatrésznek van egy, vagy több "tartalékos" párja.

Különösen igaz ez az er?átviteli rendszer kopó elemeire, és a fékrendszerre. Öt garnitúra lánc, több fogaskeréksor, tizenkét pár fékbetét, húsz töml? vár készenlétben. Éppúgy az önellátásra való felkészülés kell jellemezze szerszámparkunkat is. Míg otthon csak leugrunk a sarki bringaboltba, és megkérjük a szerel?t a szükséges beállításra, alkatrészcserére, úgy itt akár sokszáz kilométeres körzetben nem akad segítségünk. A kerékpár összes alkatrészét meg kell tudnunk javítani, ki kell tudnunk cserélni.
Ruházat
A túra a h?mérséklet és az egyéb id?járási tényez?k tekintetében rendkívül változatosnak ígérkezik. Három évszakra, 0 és 50 Celsius fok között kell készülni mind kerékpáros, mind "civil" ruházattal. Az egyiptomi tél, majd a szudáni szárazság után Kenyában és Tanzániában az es?s évszakot is megtapasztaljuk. Májusban Dél-Afrikában pedig ?sz fogad bennünket.
Tábori felszerelések
Az egyik legfontosabb elem a sátor. Ugyan egyedül alszom benne, mégis egy nagyobb Vaude sátrat, a Mark II Light-ot választottunk ki, tekintve, hogy négy hónapig ebben fogok lakni.

A matracom egy önfelfújó matrac, amit remélhet?leg nem kell túl sokszor javítani, állítólag ugyanis Afrika meglehet?sen "tüskés" hely. A készleteket három évszakos hálózsák, hálózsák bélés, bivakzsák, szúnyogháló, króm edények, és rozsdamentes honvédségi ev?eszközkészlet teszi teljessé.
Kommunikáció
Ez sajnos nehéz kérdése az afrikai túrázásnak. Az ismert kommunikációs csatornák sokkal sz?kebb körben, vagy nehezen fellelhet? módon állnak rendelkezésre.

Vezetékes telefont keresgélni nehézkes, különösen egy fárasztó versenynap után. Egyes országokban szinte egyáltalán nem található GSM hálózat, illetve ha van is ilyen, üzemeltet?je nem biztos, hogy szerz?désben áll a magyar szolgáltatókkal.

A m?holdas kommunkiáció már sokkal életképesebb megoldás, viszont itt - mint a többi nagyfogyasztású elektronikus eszköz esetében is gondoskodnunk kell megfelel? tápellátásról.

Akkumulátorok, tölt?k, és átalakítók sokaságával fegyvereztem fel magam. Digitális gépeim, a m?holdas navigációs eszközök, a számítógép, mind-mind sok áramot fogyasztanak. Reményeim szerint néhányukat akár napenergiával is tudom majd m?ködtetni.
Gyógyszerek
Trópusi országokba, idegen földrészre utazók részére szinte kötelez? néhány óvintézkedés megtétele. Ezek közül is a legfontosabb, hogy konzultáljunk szakért? orvossal, és gyógyszerésszel a ránk leselked? veszélyekkel kapcsolatban.

Saját tapasztalatom, hogy érdemes minél több szakért?t megkérdezni. (Mindenki mást javasol.)

Több országba nyugati ember csak bizonyos véd?oltások meglétének igazolása után léphet be. Így az oltási bizonylatokat érdemes lemásolni, és vízhatlan tasakban különféle helyekre pakolni. Esetemben a "szokásos" betegségek mellett a sporttal járó sérülésekre is fel kellett készülni.
Biciklivel Afrikában - Szanyi Gergő © 2006