Az Afrikát hosszában átszelő Tour d' Afrique a világ leghosszabb kerékpáros teljesítménytúrája. A 2006-os túra január 14-én startolt. Szanyi Gergő személyében idén, a túra történetében először, magyar résztvevő is van a közel negyvenfős mezőnyben. A tervek szerint az oldal hetente frissül a négyhónapos túra alatt.
     Aktuális pozíció
A GTS-Datanet műholdas kommunikációs eszközének segítségével.
I. szakasz - „A fáraó öröme”: Kairótól Kartúmig (22 nap)
Január 14. - Február 4.
Táv: 1996 Km
Domborzat: sík, kisebb hegyekkel (0-250 m)
Útviszonyok: Egyiptom, jó min?ség? aszfalt; Szudán, 55% burkolatlan, kemény útfelület, 45% burkolt.
Nehézségi fok: könny?t?l a nagyon nehézig.

A 2006-os túra január 14-én indul az ókori egyiptomi kultúra els? számú szimbóluma, a gizai piramisok mell?l. A piramisok után a Vörös-tenger felé veszi az irányt a mez?ny. A part mentén haladva átkelnek a közép-egyiptomi hegyvidéken, majd Luxor magasságában visszakanyarodnak a Nílus felé. Érintik a Karnaki templomot, majd a Nílus mentén letekernek Asszuánig.

A Nasszer-tavon áthajózva jutnak el Egyiptomból Szudánba. Civilizációs értelemben Szudán ma a világ egyik legtávolabbi országa, és politikai viszonyai miatt turisták egyáltalán nem látogatják.

Szudánban az egykori Núbia területén, a Nílus mentén vezet az út, egészen a f?városig, Kartúmig, amely a Kék és Fehér Nílus egyesülésénél épült. Évezredek óta ott lév?, de már évszázadok óta nem változó kis falvakon visz át az út a f?városig. A szervez?k szerint olyan érzése támad az itt bicikliz?nek, mintha az els? vándor lenne hosszú évszázadok alatt ezen az elfelejtett tájon – kerékpárral valószín?leg nem is járunk messze az igazságtól.
II. szakasz - „A szurdok”: Kartúmtól Addisz Abebáig (16 nap)
Február 6. - Február 21.
Táv: 1572 km.
Domborzat: síkságtól hegyvidékig (100-3500 m)
Útviszonyok: Szudán: sík és burkolt, Etiópia: hegyes, 20% burkolatlan, 80% burkolt.
Nehézségi fok: közepest?l a nagyon nehézig.

Kartúmtól délre a muzulmán-arab Észak-Afrika fokozatosan a fekete Afrika hagyományos törzsi kultúráivá alakul át.

Bringás szemmel a legnagyobb kihívás az Etióp-magasföldön vár a mez?nyre, ám a komoly fizikai meger?ltetést ellensúlyozza, hogy a világ egyik legleny?göz?bb táján haladnak keresztül.

A csapat érinti többek között a Tana-tavat és kolostorait, a Kék-Nílus vízesést, Lalibela sziklatemplomait, és a Kék-Nílus forrást. Az Etióp-magasföld 3500 méteres csúcsainak meghódítása után élvezet lesz legurulni Addisz Abebába, a 12 Magyarország-terület? Etiópia f?városába.
III. szakasz - „Olvasztó ?rület”: Addisz Abebától Nairobiig (18 nap)
Február 23. - Március 12.
Táv: 1610 Km.
Domborzat: síkságtól hegyvidékig (100-2500 m)
Útviszonyok: Etiópia: hegyes, burkolt utak; Kenya: sík burkolatlan lávak? utak, hegyi utak.
Nehézségi fok: könny?t?l a nehézig.

Addisz Abebától délre szelídül a táj, az út gyönyör? tavak mentén vezet. A résztvev?k áttekernek Shashemenen, az etiópiai rasztafárik központján. Betérnek Yabelloba, ahol a vadvédelmi rezervátumban akár a világ ötven legritkább madara közé tartozó Ruspoli-turakót is megpillanthatják.

Kenyában újabb megpróbáltatás vár a bringásokra, legalábbis a korábbi részvev?k webnaplói szerint: a régid?k lávafolyásain át vezet? úton a „buckás út” fogalma állítólag új értelmet nyer. A táj eközben rendkívül változatos: a köves sivatagot hegyek, majd szavanna váltja. Az Egyenlít?t szintén Kenyában szeli át a mez?ny, és a f?város, Nairobi jelenti a túra felez?pontját.
IV. szakasz - „A Kilimandzsáró hava”: Nairobitól Iringáig (12 nap)
Március 14. - Március 25.
Táv: 982 km.
Domborzat: hegyes (200-800 m)
Útviszonyok: Kenya, burkolt és sík a határig, Tanzánia, burkolt Arusháig, majd 800 km burkolatlan hegyes terep.
Nehézségi fok: közepest?l a haladóig.

Aki Afrikáról a National Geographic Channelre asszociál, annak erre a szakaszra érdemes beneveznie. Nairobitól csak egy nap biciklivel a tanzániai határ és Afrika egyik jelképe, a Kilimandzsáró hegység, a szinte tökéletes szabályos vulkáni kúp alakú Kibo és kis testvére, a Meru. A túra áthalad Arusha városán, amely a Kilimandzsáró és a Serengeti Nemzeti Park „kapuja”.

Arushától délre az autók mellett zebrákkal, zsiráfokkal és elefántokkal is összeakadhatnak a bringások. Több tanzániai természetvédelmi parkot (Ngorongoro-kráter, Manyara-tó, Taragire és Ruaha) érintve vezet tovább az út. A tanzániai szakaszon a maszáj törzs tagjai kísérik a társaságot. A szakasz végpontja a bájos kisváros, Iringa.
V. szakasz - „Malawi Gin”: Iringától Lilongwéig(10 nap)
Március 27. - Április 5.
Táv: 1104 km.
Domborzat: sík a Malawi-tó mentén. (0-800 m)
Útviszonyok: Tanzániától a Malawi határig burkolt, hegyes, majd többnyire sík, néhány emelked?s nappal.
Nehézségi fok: közepest?l a haladóig.

A tanzániai Iringától zöldell? hegyeken keresztül, banán- és teaültetvények mellett vezet az út a Malawi határig.

Az Afrika harmadik legnagyobb tavának számító Malawi-tó mentén elterül? országot káprázatos hegyek ölelik körbe.

A mez?ny a tótól a f?város, Lilongwe felé veszi az irányt. Miel?tt elérnék Lilongwét néhány napot bringáznak a hegyek között, érintve Mzuzu, Jenda és Kuzungu városokat. Az út során lehet?ség lesz a szakasz névadójának, a malawi ginnek a megkóstolására is.
VI. szakasz - „Zambézi Zóna”: Lilongwétól a Viktória-vízesésig (9 nap)
Április 7. - Április 15.
Táv: 1244 km.
Domborzat: hegyes-völgyes
Útviszonyok: burkolt utak
Nehézségi fok: közepest?l a haladóig.

Malawit a Zambezi folyó után elnevezett Zambia követi. A hatalmas érintetlen erd?ségekkel bíró országot egyel?re csekély számú turista látogatja, ám minden bizonnyal nem sokáig lesz ez így.

Az Alsó Zambezi Nemzeti Park után a f?város, Lusaka a mez?ny következ? állomása.

E szakasz végpontja és egyben csúcspontja: a Viktória-vízesés. Ha a résztvev?k a biciklizésen kívül egyéb kaland után is ácsingóznának, itt kiélhetik ez irányú vágyaikat: lehet?ség nyílik többek között raftingra és bungee jumpingra is.
VII. szakasz - „Elefánt út”: a Viktória-vízesést?l Windhoekig (11 nap)
Április 18. - Április 28.
Táv: 1556 km.
Domborzat: sík
Útviszonyok: burkolt utak
Nehézségi fok: közepest?l a haladóig.

Zambia után az elefántok országának is nevezett Botswana következik. Míg a korábbi szakaszokon átlagosan napi 100-120 kilométert tekernek a résztvev?k, itt 160 kilométereket mennek. Könnyebbség, hogy mindezt sík terepen, aszfalton teszik, ám csak hat nap tekerés után következik pihen?nap. A kitartás, és a szívósság próbája ez a szakasz.

Persze a táj és az él?világ itt is kárpótolja a résztvev?ket. Botswana 10 ezer elefánt otthona, és a Kalahári sivatag és a Chobe Nemzeti Park közelében haladva a résztvev?knek lehet?ségük is lesz az óriás állatokat megcsodálni. Az él?világ szempontjából ugyancsak páratlan Okavango-deltát szintén érinti a mez?ny.

A Kalahári-sivatag szélén visz tovább az út egészen Namíbiáig. A szakasz végpontja a namíbiai f?város, Windhoek.
VIII. szakasz „Gyémánt part” – Windhoek-t?l Fokvárosig (13 nap)
Május 1. - Május 13.
Táv: 1650 km.
Domborzat: hegyes-völgyes
Útviszonyok: 80%-ban burkolt utak
Nehézségi fok: közepest?l a haladóig.

A namíbiai f?várostól a Kalahári-sivatag homokd?néi mentén vezet tovább az út déli irányba. Elhaladnak Afrika második legmélyebb kanyona, az 550 méter mély Hal-folyó szurdok mellett, majd jöhet az utolsó ország, Dél-Afrika.

A résztvev?k a nyugati-parton haladva érik el a fekvésében méltán Rio de Janeiróhoz hasonlított Fokvárost, a Gyémánt-partot és Afrika mindig szeles legdélibb csücskét, a Jóreménység-fokát.
Biciklivel Afrikában - Szanyi Gergő © 2006